Комунальний заклад "Ліцей №25" Кам`янської міської ради


запам'ятати

 

Сторінка психолога

 

 

Зміст роботи

Умови  проведення

Термін

проведення

 

 

 

1.Діагностична  робота.

 

1.1Діагностика психологічної готовності дітей до навчання.1класи

Тестування, бесіда, спостереження

Вересень

-листопад

 

 

1.2  Діагностика  адаптації  п'ятикласників при переході з початкової школи в середню ланку.

Тестування, спостереження, експертний опит вчителів

 

Жовтень

 

 

1.3. Діагностика адаптації учнів 10-х класів при переході в старшу ланку

Тестування, спостереження, бесіди

 

 

 

1.4. Діагностика готовності учнів 4 класів до переходу в середню ланку

Тестування бесіда, спостереження

Березень

 

 

1.5.Психодіагностика дітей з високим інтелектуальним потенціалом, виявлення обдарованних та талановитих дітей

Тестування бесіда, спостереження

Протягом року

 

 

1.6. Діагностика  готовності 9-х класів, до трудової діяльності. Профорієнтація.

Групові заняття, тестування, тренінги

Лютий

 

 

1.7.   Діагностика загальних здібностей учнів, рівня розвитку творчого мислення учнів, креативності  як риси особистості.

Індивідуальне тестування, бесіда

Протягом року

 

 

1.8.Діагностика емоційного благополуччя в сім'ї учнів

1-х класів, виявлення «групи ризику» першокласників.

Проективне тестування

Протягом року

 

 

1.9. Діагностика учбової мотивації школярів середньої ланки.

Тестування

Протягом року

 

 

1.10. Соціально-психологічне дослідження «Батьки – мої друзі чи вороги?...» 8 - кл

Анкетування

Січень

 

 

1.11. Соціально-психологічне дослідження  « Ставлення старшокласників до статевого життя» 10 кл.

Анкетування

Березень

 

 

1.12. Виявлення «групи ризику»

Бесіди, експертний опит вчителів

Протягом року

 

 

2.Корекційна  робота

 

 

2.1.Групові корекційно-розвиваючі заняття для першокласників, рівень готовності до школи яких нижче середнього

 

Групові заняття

 

1

півріччя

 

 

2.2. Індивідуальні заняття з першокласниками, що зазнають труднощів у навчанні і поведінці

Індивідуальні заняття

2 півріччя

 

 

 

2.3 Розвиваючі заняття для п'ятикласників на етапі адаптації в середній ланці. 

Групові заняття

1 півріччя

 

 

2.4. Запобігання можливим соціально-психологічним проблемам у учнів різних класів.

Індивідуальні консультування

 

Протягом року

 

 

 

 

2.5. Заняття для учнів по формуванню антинаркотичної  залежності, запобігання шкідливим звичкам.

 

Групові заняття

 

 

Грудень

 

2.6. Робота « Творчої лабораторії»

Індивідуальні, групові заняття

(групи змінні )

Протягом року

 

2.7. Психологічне розвантаження вчителів

Індивідуальна робота.

Протягом року

 

3. Психологічне консультування

3.1.Консультування підлітків с особистих проблем, допомога в кризових ситуаціях

 

Протягом року

 

3.2. Консультування молодих спеціалістів

 

Протягом року

 

3.3. Індивідуальні консультації дітей, батьків, педагогів ( зокрема з проблем емоційного вигорання.)

 

Протягом року

 

3.4. Психологічне консультування батьків обдарованих дітей.

 

Протягом року

 

4. Психологічна просвітна 

4.1. Психологічна просвіта з питань індивідуального підходу до дітей , розвитку креативності учнів, питань саморегуляції.

 

Протягом року

 

 

4.2.  Психолого-педагогічний семінар

 

 

 

4.3. Тренінговий марафон «Протидія торгівлі людьми»     11 класи

Перегляд фільму

Листопад

 

4.4. Виступи на батьківських зборах:

       1класи

       5класи

        9ти класи

 

 

 

4.4. Виступи на педрадах, педконсиліумах

 

Протягом року

 

4.5. Робота «Школи свідомого батьківства»

 

Протягом року

 

5. Організаційно – методична робота

5.1 Вивчення актуальних проблем практичної психології .

 

 

 

5.2 Складання планів роботи , підготовка до семінарських занять, педкосиліумів, тренінгів, консультувань.

 

 

 

5.3. Узагальнення результатів  досліджень та вивчення передового досвіду, ознайомлення з новими методиками.

 

 

 

5.4.Створення банку даних креативних дітей

 

Жовтень-травень

 

Позитивне виховання
         Ми пропонуємо вашій увазі матеріал на найактуальнішу тему. В наш час і батьки і вчителі опиняються в ситуації, коли старі методи виховання не діють на дітей. І таких дітей стає все більше. Вони бунтують проти системи виховання покарання, погрозами, залякуванням або «читанням нотацій», а іншої системи дорослі часто не знають, не відчувають, як інакше вчинити,бо самі росли в рамках такого виховання,а ,можливо, на своєму робочому місці знаходяться і зараз у подібних умовах роботи. Тому автоматично вони намагаються застосувати добре засвоєний на собі стиль виховання у спілкуванні з дітьми. Шановні дорослі,зрозумійте: зараз діти зростають у більш комфортних умовах,більш вільних,більш творчих. І,погодьтеся,це дуже добре! А задати структуру,напрямок,допомогти зорієнтуватися у світі,підтримати у добрих справах – це вже наше з вами завдання. Не буває дитинства без проблем. Та якщо під час розв’язання цих проблем ми будемо намагатися зломити та у будь-якому випадку підкорити волю дитини,а не залучатимемо до дружньої співпраці,то проблему,можливо,буде вирішено лише на певний час і згодом вона проявиться ще з більшою силою. Тому як альтернативу ми пропонуємо ознайомлення на цій та,в подальшому на наступних сторінках,хоча б коротко з системою позитивного виховання(за Джоном Греєм).
Найважливіше у вихованні – любити дітей і віддавати їм час і сили. Однак,любов – далеко не все.
Без розуміння потреб дитини батьки не в змозі дати їй необхідне.
Багато батьків і хотіли б проводити більше часу з дітьми,але не роблять цього,оскільки не знають,чим займатись разом,а буває і так,що діти просто відвертають їхні спроби поспілкуватись,тоді батьки не бачать іншого виходу крім погроз та покарання.
Щоб відмовитись від старих методів виховання,необхідно замінити їх на нові.
Розмови несуть користь лише тоді,коли ви знаєте,що треба дітям. Щоб дитині хотілося розмовляти з вами,необхідно навчитися слухати. Щоб дитині хотілося співпрацювати,треба навчитися просити її це. Слід навчитися давати дітям багато волі,зберігаючи при цьому контроль.
Щоб бути гарними батьками, недостатньо просто відмовитись від неефективних методів.
Слід розуміти,на скільки ви потрібні своїм дітям і що спілкування з ними може приносити і їм,і вам радість.
Багато чоловіків,які не займаються вихованням дітей,навіть не усвідомлюють,яких радощів себе позбавляють.
Довести ефективність методів позитивного виховання легко: почніть їх використовувати – і ви відразу отримаєте результат. Цю систему можна використовувати для дітей різного віку.
Деякі батьки вважають,що корінь проблем у вседозволеності і тому,що ми надто багато даємо своїм дітям. Інші вважають,що вині у всьому надлишок реклами,насилля і сексу на телеекранах. Зміни в суспільстві - важливий фактор,але батьки повинні зрозуміти,що саме від них залежить,чи виростуть їхні діти сильними,впевненими в собі,здатними до співпраці і співчуття.
Проблеми дітей починаються вдома і можуть бути розв’язані вдома.
Щоб не відставати від змін,що відбуваються в суспільстві,батьках і деяких вихователям і вчителям так званої «старої закалки» треба змінювати свій підхід до виховання. За останні дві сотні років суспільство здійснило історичний стрибок і надало,таким чином,всім громадянам небувалі особисті свободи та людські права. Але,не дивлячись на це дорослі продовжують використовувати виховні методи,що залишились їм з середньовіччя. Для того щоб виростити здорових,здатних до співпраці дітей,слід модернізувати свої методи виховання.
 Завдання для розвитку креативності    
 
      Зважаючи на те, що одним з основних завдань сучасної школи є розвиток креативних здібностей учнів та вчителів, ми пропонуємо набір простих і доступних у використанні методик діагностики та розвитку креативних здібностей. 
    Всім, хто хоче перевірити власну креативність, пропонуємо розпочати цю роботу просто зараз. Бажаємо успіху!
Методики виявлення здатності до нешаблонного мислення.
  1.  Методика «Колізійна ситуація»
     Мета: вивчення здатності до оригінального, нешаблонного мислення. За потреби швидко виявити учнів, яким притаманна здатність до оригінального, нешаблонного мислення, запропонуйте класу розв’язати цікаву напівказкову історію-загадку. Відповіді потрібно давати в письмовій формі. Найцікавіші варіанти відповідей можна зачитати всьому класу.
     Історія про два камінці«Один купець заборгував лихвареві велику суму грошей і, собі на горе, не зміг повернути їх вчасно. За несплату боргу купець, на вимогу старого лихваря, мусив віддати йому свою юну й чарівну доньку. Та, щоб зберегти видимість справедливого вирішення спору, лихвар запропонував кинути жереб за допомогою камінців — чорного й білого. Чорний означатиме необхідність «розплати», білий — скасування боргу. (Розмова відбувалася в садку, на посипаній камінцями доріжці). Лихвар швидко підняв із землі два камінці та поклав їх у торбинку. Дівчина помітила, що він схитрував, піднявши обидва чорних камінці. Тягти жереб належало їй».Як ви гадаєте, чи можливе вирішення цієї складної життєвої ситуації? Запропонуйте свої варіанти.Серед можливих варіантів наводять такі:
1) проблема взагалі не має розв’язання,
2) відмова від жереба і скорення жорстокій долі,
3) потрібно викрити хитруна й зажадати повторення жереба.

     Все це приклади однопросторового, конвергентного мислення. Добре, якщо в класі хоча б один учень має варіант творчого підходу, переваги якого варто обговорити з усіма. Коли ж ніхто так і не зможе розв’язати проблему, запропонуйте принаймні такий — чи не найцікавіший, з нашої точки зору, і стопроцентно виграшний — варіант. «Довго «сумніваючись», дівчина витягує камінець і ніби випадково впускає його на доріжку, де він відразу змішується з іншими. Яка прикрість! Але ж цей промах легко виправити, досить тільки подивитися на колір камінця, який лишився в торбинці, що й запропонувала догадлива дівчина». Сподіваємося, що у вашому класі знайдуться учні, здатні до подібних творчих рішень.
 
2. Методика «Шість сірників»
 
 
     Мета: вивчення здатності гнучко мислити, долати неадекватні ситуації, стереотипи поведінки.Учневі пропонують скласти з шести сірників чотири рівносторонні трикутники, кожна із сторін яких має дорівнювати довжині сірника. Правильний варіант розв’язання задачі полягає в тому, щоб побудувати тетраедр.Більшість школярів не може розв’язати цю задачу через те, що стереотипно дотримується звичної стратегії побудови фігури на площині. Мисленню таких осіб притаманна ригідність — якість, що полягає в некритичному додержуванні відомих способів поведінки,використанні звичних зразків дій з певними класами об’єктів.Учням потрібно пояснити, що неспроможність знайти розгадку пов’язана саме з цими особливостями мислення. Вони виявилися, зокрема, у звуженні сфери пошуку через додаткову умову: розв’язати задачу на площині.На прикладі розв’язування цієї задачі можна наочно продемонструвати переваги нешаблонного, креативного мислення, що долає стереотипи і руйнує звичні та не завжди ефективні способи дій.